BIBELEN GUDS ORD - FORSTÅR DU DET DU LESER? 

«Gud ga oss ikke Bibelen for å øke vår kunnskap, men for å forvandle våre liv.»  
D. L. Moody 

"Forstår du det du leser" spør Fillip den Etiopiske hoffmannen som sitter og leser i Jesajas skrifter på vei hjem i vognen sin (Apostlenes Gjerninger 8:28-30).

"Hvordan skal jeg kunne forstå, når ingen forklarer meg det?" svarer Hoffmannen tilbake.  

I løpet av temaserien ønsker vi å hjelpe hverandre til å bli mer glad i Bibelen, gi verktøy til å møte Bibelen på den beste måten og kunne forstå mer av hva vi leser. Vi vil også bruke tid på å gi litt dypere inn i Filipperbrevet.  

Bibelen er til dags dato verdens mest solgte bok! Den er oversatt til totalt 3658* språk og finnes i mer enn seks milliarder eksemplarer (*Wycliff, 2023). Ingen andre bøker, verken religiøse eller andre, kommer tilnærmelsesvis opp mot dette. 

Vi hører ofte Bibelen sitert eller diskutert. Det er ingen tvil om at innholdet fortsatt engasjerer og provoserer mennesker på tvers av samfunnslag og kulturer. 

Det er naturlig å stille noen spørsmål: Hva er det som skiller Bibelen fra alle andre bøker? Hvordan kan vi si at den er Guds ord når det er mennesker som har skrevet den ned? Hvordan ble den til? Og ikke minst, med tanke på at den var skrevet på et annet språk, til et annet folk og på et annet tidspunkt i en veldig annerledes verden, hvilken rolle spiller den for oss i dag? 

Guds ord er vår grunnvoll  (fra Puls Norge sin visjon) 

Det er fint lite i denne verden som ikke er i bevegelse. I omstendigheter der det meste kommer og går, vil vi bygge på det som for alltid består. Guds ord skaper tro og står fast, rettleder og reformerer, styrker og stabiliserer.

I et mylder av midlertidige signaler vil vi kalibrere livene våre mot evige sannheter. «Ingen kan legge en annen grunnvoll enn den som er lagt, Jesus Kristus.» Han som er Ordet personifisert er kirkens hjørnestein. Metoder vil forandre seg, men fundamentet forblir det samme. Vi har fast grunn under føttene.  

  
I dette skrivet finner du verktøy og tips som vi håper kan hjelpe deg til bedre forståelse og innsikt, som igjen kan gjøre at du opplever at ordet virkelig er levende og virkekraftig. 

BIBELVERS OM BIBELENS BETYDNING OG VIRKNING.

Johannes 1:14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. 

Hebreerne 4:12 For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer. 

2 Timoteus 3:16 Hele Skriften er inspirert av Gud og kan bli brukt til undervisning om det som er sant, og avsløre det som er falskt. Den korrigerer og hjelper oss til å leve slik Gud ønsker. 

Rom 10:17 Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord.  

Jesus i Lukas 4:4 Jesus svarte ham: Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert Guds ord. 

Matteus 7:24 Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. 

BIBELLESEPLAN FRA YOUVERSION

Start gjerne det nye året med å lese litt fra Bibelen hver dag. Her er forslag til noen korte bibelleseplaner du kan lese (gjerne etter hverandre i denne rekkefølgen). De går i tråd med temaserien «Forstår du det du leser». 

Bli med å les Bibelen! Stol på at den investeringen vil gi langsiktig gevinst i livet ditt. 

GODE RESSURSER OG FORDYPNING.

klikk på teksten for å gå til link

  • Fee, Gordon D., Stuart, Douglas: How to Read the Bible for All Its Worth. (Også lydbok på Storytel)

  • Yancey, Philip: Den Bibel Jesus leste / The Bible Jesus read. (Også lydbok på Storytel) 

  • Stott, John: Understanding the Bible

Det er to måter å lese bibelen på, meditativt og studerende; med hjertet og med hodet. Begge er bra og viktige, men vi gjør lurt i å starte med hjertet. Lectio Divina (hellig lesing) er en rytme som stammer fra oldkirken. Mediter og be bibelteksten på en personlig og fokusert måte. 

LES BIBELEN MED LECTIO DIVINA

  • La det bli stille rundt deg og inne i deg. Legg bort telefonen og «Lukk døren» til

    alt annet. Et tent lys eller rolig musikk kan hjelpe. Finn din måte, sted og tid.

    Gud møter deg akkurat der du er, uansett hvor du er. Fokuser på han.

    Ikke stress om du mister fokus, koble deg på igjen, gjerne med et sentrerende ord eller en setning. Møt deg selv med den nåden Jesus møter deg med.

    Gud vil være med deg. Vær åpen for at han taler til deg i bibelteksten

  • Bruk en bibeloversettelse du forstår.

    Les teksten oppmerksomt. Se den som en gave, gi den rom. Ikke sjekk den av på “to-do listen” eller still alle de vanskelige spørsmålene her. Lytt.

    Les gjerne flere ganger og høyt for deg selv.

    Hva berører deg? Noter gjerne, men hold fokus

    Finn nøkkelord i teksten og lær det gjerne utenat igjennom uken.

  • Mediter på teksten. Gjenta den.

    Hva ser og hører du? Lev deg inn i teksten. Se for deg situasjonen, menneskene, omgivelsene og hør lydene. Lytt til ordene som sies. Se Jesus

    Hva i teksten berører deg?

  • Snakk med Jesus om det bibelteksten har vist deg

    Legg alt du tenker på fram for Ham i bønn

    Du kan be med dine egne ord, eller la tekstens ord forme din bønn

  • Ordet er levende og til å handle på. Hva vil du gjøre med det du har sett?

    Skriv ned hvordan du kan anvende og leve det ut

    Er det noen første, enkle steg du kan ta de neste dagene eller ukene?

    Snakke med Gud og mennesker rundt deg om støtte til dette